Rozwój kolei i infrastruktury drogowej ważnym tematem Forum Ekonomicznego w Krynicy

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

15
09.2016

Perspektywy rozwoju transportu w Polsce, finansowanie infrastruktury transportowej oraz szlak Via Carpatia to najważniejsze tematy poruszone podczas debat podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy.

O nowej perspektywie finansowania rozwoju infrastruktury transportowej oraz zrównoważonym rozwoju Europy Karpat, w tym budowie trasy Via Carpatia, mówił 8 września 2016 r. minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podczas dyskusji panelowej „Rozwój zrównoważony Europy Karpat: komunikacja, kultura, środowisko, zasoby”

Minister zaznaczył, że jednym z najważniejszych źródeł finansowania inwestycji jest CEF – instrument finansowy „Łącząc Europę”. Z tego źródła finansowany jest rozwój Transeuropejskiej Sieci Transportowej, głównie dwóch korytarzy sieci bazowej. Rozwój gospodarczy Polski jest w dużym stopniu związany ze wsparciem budowy infrastruktury transportowej, od której zależy rozwój kluczowych sektorów gospodarki.

Minister przypomniał, że międzynarodowe porozumienie w sprawie tworzenia tego korytarza transportowego zawarto w marcu 2016 roku podczas konferencji w Łańcucie. Jego celem jest rozwój tranzytu na osi północ-południe w Europie Środkowo-Wschodniej.

Andrzej Adamczyk zaznaczył, że Via Carpatia jest priorytetowym projektem transportowym dla polskiego rządu. Trasa ta odgrywa także istotną rolę w ramach prac nad programowaniem rozwoju kraju, czego najlepszym przykładem jest umieszczenie tego przedsięwzięcia w Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju jako projektu strategicznego. Minister wyraził przekonanie, że dzięki współpracy państw, które są zainteresowane rozwojem tego szlaku komunikacyjnego, Via Carpatia stanie się jednym z istotnych elementów polityki transportowej Unii Europejskiej w zakresie połączenia szlaków transportowych z państwami sąsiadującymi z UE.

Via Carpatia stanowi bardzo ważny element międzynarodowego systemu drogowego, łączącego Litwę, Polskę, Ukrainę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię, Grecję i Turcję. Szlak ma potencjał dalszego rozwoju na pozostałe państwa bałtyckie, Białoruś oraz państwa bałkańskie. Realizacja Via Carpatii zapewni silny impuls rozwojowy, który pozwoli na wykorzystanie potencjału gospodarczego regionów Polski Wschodniej oraz państw uczestniczących w tej inicjatywie. Budowa korytarza przyczyni się do zintensyfikowania wymiany gospodarczej oraz rozwoju spójności ekonomicznej i terytorialnej całej Europy Środkowo-Wschodniej. Będzie realną szansą dla tej części Europy na skokowy wzrost gospodarczy.

W ramach panelu dyskusyjnego "Perspektywy rozwoju transportu w Polsce" dyskusja dotyczyła m.in. nowego systemu poboru opłat drogowych oraz budowy Via Carpatia.

Andrzej Adamczyk podkreślił, że nowy system poboru opłat powinien być przyjazny kierowcom, nowoczesny, łatwy w obsłudze, mieć także wiele funkcjonalności i możliwość rozbudowy o kolejne. Ważne jest również, by system był tani w eksploatacji oraz by koszt jego utrzymania nie stanowił znaczącej części przychodów, przeznaczanych na budowę i utrzymanie dróg.

Minister mówił też, że na przełomie września i października odbędzie się prezentacja istniejących systemów poboru opłat, do której zostaną zaproszeni dostawcy, zainteresowani przystąpieniem do przetargu na wybór operatora i wykonawcy systemu po zakończonej w listopadzie 2018 r. obecnej umowie.

Częścią dyskusji była też problematyka projektu korytarza Via Carpatia. Minister Andrzej Adamczyk mówił, że trasa ta, która w Polsce przebiega w korytarzu S19 jest bardzo potrzebna. Chodzi o nadanie właściwej roli osi północ-południe, ze szczególnym uwzględnieniem wschodnich regionów Polski i krajów Unii Europejskiej.

Galeria

  • Powiększ zdjęcie Forum Ekonomiczne logo

    Forum Ekonomiczne logo

  • Powiększ zdjęcie Perspektywy rozwoju transportu w Polsce

    Perspektywy rozwoju transportu w Polsce