Zespół ds. monitorowania poziomu bezpieczeństwa sektora kolejowego o bezpieczeństwie na remontowanych liniach kolejowych
24
01.2018
Wygrodzenia linii kolejowych, na których prowadzone są prace remontowe oraz wprowadzenie systemów informowania o nadjeżdżającym pociągu i szkolenia – to niektóre z działań, które mogą poprawić bezpieczeństwo w trakcie robót na liniach kolejowych. Takie rozwiązania zostały zaproponowane w trakcie spotkania Zespołu ds. monitorowania poziomu bezpieczeństwa sektora kolejowego w Polsce działającego przy Prezesie Urzędu Transportu Kolejowego.
W ramach spotkania omówiono zarówno przyczyny występowania zdarzeń, jak i działania podjęte przez wykonawców w celu wyeliminowania zagrożeń. Wśród działań systemowych i inicjatyw zaproponowane zostały m.in. wprowadzanie wygrodzeń czynnych linii kolejowych, czy systemów powiadamiania pracowników o nadjeżdżającym pociągu. Zasugerowano również wprowadzanie takich wymogów organizacji placu budowy, które zminimalizują ryzyko kolizji maszyn i pojazdów z pociągami. Zwrócono również uwagę na proces nadzorowania i odpowiedniego wyszkolenia wykonawców modernizacji. Zdaniem prezesa UTK autoryzowany zarządca infrastruktury powinien położyć szczególny nacisk na przeprowadzanie szkoleń i skuteczne przekazanie wiedzy wykonawcom. Powinno to być weryfikowane podczas ewentualnych dodatkowych egzaminów.
Relacja ze spotkania dostępna jest na stronie UTK, z mojego punktu widzenia ciekawą propozycją Zespołu wydają się szkolenia. Czy techniki symulacyjne i rzeczywistość wirtualna mogłaby mieć w tym przypadku zastosowanie?
Uważam, że jak najbardziej tak. Mając do dyspozycji odwzorowany odcinek linii kolejowej, symulatory maszyn budowlanych, czy okulary VR możemy uczyć bezpiecznego zachowania w obszarze kolejowym np. w czasie prac remontowo-budowlanych. W tym miejscu warto przywołać np. rosyjskie rozwiązanie symulatora elektromechanika kolejowego. Prosty trenażer nie tylko podnosi kompetencje zawodowe kursanta, ale również uczy właściwych zachowań w czasie prac przy czynnych liniach kolejowych.
Analogicznie wartym rozważenia mogłoby być wprowadzenie dodatkowych scenariuszy szkoleń dla maszynistów i dyżurnych ruchu.